TANZİMAT ŞİİRİ ÇALIŞMA KÂĞIDI

  1. Tanzimat şiiri ile ilgili aşağıdaki bilgilerden doğru olanları işaretleyiniz.
  • Tanzimat Edebiyatı, Şinasi’nin 1839 yılında çıkarmaya başladığı Tercüman-ı Ahval gazetesi ile başlamıştır……….
  • Şinasi, Namık Kemal ve Ziya Paşa birinci dönem; Abdülhak Hamit, Muallim Naci ve Recaizade Mahmut Ekrem ikinci dönem şairleridir………
  • Birinci dönem Tanzimat’ta göz için uyak, ikinci dönemde ise kulak için uyak hâkimdir…
  • Tanzimat şiirinde biçim eskidir. Yani divan edebiyatı nazım şekilleri kullanılmıştır……..
  • Birinci dönemde dili sadeleştirmeye çalışmışlarsa da başarılı olamamışlardır………..
  • İkinci dönemde toplum, için sanat anlayışı hakimdir………..
  • Recaizade ve çevresindekiler hak, adalet, özgürlük gibi toplumsal konuları işlemişlerdir…………
  • İkinci dönemde dil sadeleştirilmiştir…………………
  • Ziya Paşa, Şiir ve İnşa makalesiyle halk şiirini överek divan şiirini eleştirmiştir…….
  • Tanzimat edebiyatında Fransız edebiyatı örnek alınmıştır…………..
  • Sone, terzarima gibi türler ilk defa bu dönemde kullanılmıştır………
  • Şiirde “hürriyet,millet” kavramlarını ilk defa kullanan kişi Namık Kemal’dir…………
  • Bu dönemde şiir soyuttur ve her şey idealize edilmiştir…………..
  • İkinci dönemde Abdülhak Hamit Tarhan klasik şekillerde bazı değişiklikler yapmaya çalışmıştır………
  • Tanzimat şiirinde biçim değil içerik ön plandadır………….
  •  Tanzimat şiirinde bütün güzelliği önem kazanmıştır…………………
  • Şiire başlık verme geleneği bu dönemde başlamıştır…………….
  • Aruz ölçüsünü kullanmışlardır……………
  • Osmanlıcılık ve Batıcılık düşüncelerinin etkisinde gelişen bir şiirdir…………..
  1. Servetifünun Dönemi ile ilgili doğru bilgileri işaretleyiniz.
  • Şiirde yeni şekiller kullanılmaya başlanmıştır. İlk defa sone, terzarima ve triyole kullanılmıştır…..
  • Arap ve Fars edebiyatlarının etkisinde oluşan bir şiirdir…………….
  • Parnasizm ve sembolizm akımları etkilidir……………..
  • Dilde sadeleştirmeden vazgeçilmiş hatta az kullanılan ve ahenkli sözcükleri sözlükten bularak kullanmaya çalışmışlardır……………
  • Hayal kırıklığı, gerçeklerden kaçış, hayal-hakikat çatışmaları, aşk gibi temalar en sık işlenen temalardır…………….
  • Tevfik Fikret ve Ahmet Haşim en önemli şairleridir………………….
  • İstanbul’un kötülendiği ilk şiir olan “Sis” şiiri bu dönemde yazılmıştır……….
  • Şiirde cümlenin tek dizede bitmediği ve diğer dizelere sarktığı anjanbıman tekniği kullanılmaya başlanmıştır……………
  • “Sanat, toplum içindir.” anlayışı hakimdir……………….
  • 1896 yılında Servet-i Fünûn dergisinin başına Recaizade Mahmut Ekrem’in getirilmesiyle genç şairler bu dergi etrafında toplanmış ve dönem  başlamıştır………….
  • Cenap Şahabettin, sembolizmi şiirimizde ilk defa kullanan şairdir………………
  • Dönem, 1901 yılında Hüseyin Cahit Yalçın’ın Fransızcadan çevirdiği “Edebiyat ve Hukuk” makalesi vesilesiyle derginin kapatılmasının ardından sona ermiştir……………..
  • Divan edebiyatındaki müstezat nazım şeklini serbest müstezata çevirmişler ve nazmı nesre yaklaştımaya çalışmışlardır………………..
  1. Fecriati ile ilgili doğru bilgileri işaretleyiniz.
  • Edebiyatımızdaki ilk edebi topluluktur…………
  • Parnasizm akımının etkisi hakimdir………….
  • Topluluğun ortak bir poetikası olmadığından çabuk dağılmışlardır…………………
  • Edebiyatımızdaki ilk beyannameyi yayımlayan Servetifünun şairlerinin aksine sanat için sanat anlayışını benimsemişlerdir……………………
  • Anlam oldukça kapalıdır ve dil sembolizmin etkisiyle imgelerle doludur……………
  • Saf şiir anlayışı ile şiirler yazmışlardır…………..
  • Toplumsal sorunlardan uzak kalmışlardır……………………….
  • Doğu eserlerini Batı’ya, Batı eserlerini de Doğu’ya tanıtmak istediklerinden çeviriye önem vermişlerdir……
  • “Sanat, şahsi ve muhteremdir.” sloganıyla hareket etmişlerdir………………..
  • Divan edebiyatı nazım şekillerini kullanmışlar, şekil olarak eskiye bağlı kalmışlardır………
  • Köylü vezni olarak gördükleri aruz ölçüsü yerine hece ölçüsünü tercih etmişlerdir……………
  1. Milli Edebiyat şiiri ile ilgili doğru bilgileri işaretleyiniz.
  • Ziya Paşa’nın sistematize ettiği Türkçülük akımının etkisinde oluşan bir edebiyattır………..
  • Anadolu, Anadolu insanının yaşamı ve zorlukları, savaşlar, milli değerler gibi temalar işlenmiştir…………..
  • 1911’de Selanik’te yayımlanan Yeni Lisan Makalesi ile başlamıştır…………
  • Dilde sadeleşme çalışmaları başlamış ve bunda da başarılı olunmuştur………….
  • Şiirlerde halk şiirine ve geleneğine bir yönelme vardır…………………
  • Şiirler anonimdir………….
  • Milli ölçümüz olan aruz ölçüsü yaygın şekilde kullanılmıştır……………
  • Göz için uyak anlayışı yaygındır……………….
  • Şiirler lirik açıdan zayıf, biçimin çok da önemli olmadığı şiirlerdir……………………
  • Şairlerin şiirlerini yazdıkları esere cönk adı verilir…………
  • Amaç milliyetçilik düşüncesini yaymak olduğundan toplum için sanat anlayışı hakimdir………..
  • Kapalı, imgeli, yoğun bir anlatım tercih edilmiştir…………..
  • Mehmet Emin Yurdakul, milli şair olarak en çok eser veren şairlerdendir………………..
  • Geleneksel olan gazel, kaside, mesnevi gibi nazım şekilleri tercih edilmiştir………….
  • Bütün güzelliğinden çok parça güzelliği önemsenmiştir…………………….
  1. Aşağıdaki cümlelerde yer alan boşlukları doğru bilgi ile doldurunuz.
  • Noktalama işaretleri ilk olarak …………………………..döneminde ……………….tarafından kullanılmıştır.
  • Tanzimat şiirinde ………………….ölçüsü kullanılmıştır.
  • Ziya Paşa ……………………adlı eserinin önsözünde divan şiirini övmüştür. Bunu üzerine …………………….. , onu eleştirmiş ve…………………………………….adlı eseri yazarak Ziya Paşa’yı eski edebiyatı savunmakla suçlamıştır.
  • Recaizade ve Muallim Naci arasındaki ………………………………..tartışması kafiyenin göz için mi kulak için mi yapılası gerektiği konusunda yapılmıştır.
  • Milli Edebiyat döneminde bağımsız olan şairler…………………………………ve……………………………………’dir.
  • Halit Ziya ve Mehmet Rauf imgeli, sanatlı anlatıma sahip düzyazı şeklinde ……………………………yazmışlardır.
  • Servetifünûn döneminde tablo altına şiir yazma geleneği olan ……………………………çok yaygındır.
  • Fecriati’de  ………………………………..akımı görülür.
  • Milli Edebiyat dönemi 1911’de ……………………’te çıkarılan……………………………dergisinde yayımlanan …………………………..makalesiyle başlamıştır.
  • Fecriati döneminde ve sonrasında şiir yazan ve hece ölçüsünü hiç kullanmayan sembolist şair……………………………’dir.
  1. Aşağıda hakkında bilgi verilen eserler hangileridir?
  • Tevfik Fikret’in hece ölçüsü ile yazdığı şiir kitabı…………………………..
  • Mehmet Rauf’un mensur şiir kitabı…………………….
  • Hürriyet kelimesinin kullanıldığı ilk eser………………….
  • Recaizade Mahmut Ekrem’in üçüncü cildinde eski şiiri ve Muallim Naci’yi eleştirdiği, kelime anlamı güzel, nağmeli söz olan kitabı……………..
  • Muallim Naci’nin kelime anlamı “kötü söz, sinek vızıltısı” olan ve Recaizade’ye çok ağır eleştirilerinin yer  aldığı eser…………..
  • Yahya Kemal Beyatlı’nın hece ölçüsü ile yazdığı tek şiir……………………
  • Tevfik Fikret’in oğluna hitaben yazdığı ve tüm ülke gençlerine öğütler verdiği kitabı……………………..
  • Mehmet Akif Ersoy’un yedi ciltten oluşan tek eseri………………………….
  • Mehmet Akif’in şiir kitabına dahil etmediği şiiri………………………
  • Şinasi’nin çeviri şiirlerinin yer aldığı eseri………………………….
  • Ziya Paşa’nın felsefi düşüncelerini  anlattığı en ünlü eseri……………………..
  • Ziya Gökalp’in yazdığı ve Türk mitolojisinde Türklük felsefesini yaymak ülküsünü simgeleyen ifadeyi işleyen eser……………………
  • Mehmet Emin Yurdakul’un “Ben bir Türküm; dinim, cinsim uludur.” dizeleriyle başlayan ünlü şiiri………………….
  • Abdülhak Hamit Tarhan’ın karısının ölümü üzerine yazdığı şiir………………….
  • Cenap Şahabettin’in karı anlattığı lirik şiiri…………….
  • Ahmet Haşim’in “Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar” adlı önsözünün yer aldığı şiir kitabı…………
  • Tevfik Fikret’in İstanbul’u kötülediği şiir…………………………..
  • Mehmet Akif’in oğluna yazdığı ve tüm gençlere hitap ettiği eseri…………..
  1. Aşağıdaki şairlerin hangi döneme ait olduklarını işaretleyiniz.
 TANZİMATSERVETİFÜNUNFECRİATİMİLLİ EDEBİYATBAĞIMSIZLAR
Yahya Kemal     
Ahmet Haşim     
Şinasi     
Ziya Gökalp     
Namık Kemal     
Abdülhak Hamit     
Mehmet Akif     
Mehmet Emin     
Ziya Paşa     
Recaizade Mahmut Ekrem     
Süleyman Nazif     
Muallim Naci     
  1. Aşağıdaki eserlerin karşılarına yazarlarını ve yazıldıkları dönemi yazınız.
 ŞAİRDÖNEM
Takdir-i Elhan  
Müntehebat-ı Eşar  
Rubab-ı Şikeste  
Tamat  
Şerare  
Göl Saatleri  
Gizli Figanlar  
Ey Türk Uyan  
Haluk’un Vedaı  
Ordunun Destanı  
Tarih-i Kadim  
Geçtiğim Yol  
Kürsi-i İstiğrak  
Batarya ile Ateş  
Ateşpare  
  
Terkib-i Bent  
Altın Işık  
Tan Sesleri  

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir